vrijdag 10 augustus 2012

Er was eens...

Er was eens een knappe, slanke... Oke oke, volslanke prinses die door haar liefste droomprins mee werd genomen voor een romantisch dagje uit. De afwas stond stapels hoog in de paleiskeuken, en de wasmand in de torenkamer naast het spinnewiel puilde uit. Maar dat gaf niets, ze lieten de boel de boel en reden samen tijdens de zonsopgang... Nee wacht, ver na zonsopgang naar een wonderlijk oord. Een plaats waar gouden dukaten rinkelden en inwoners van het ganse land hun inkopen kwamen doen; het altijd gezellige Amersfoort.
Klinkt dat nou niet sprookjesachtig? Nou, ik kan je verzekeren dat dat het ook was. Samen een dagje op stap, met in mijn zak de inhoud van het taartspaarpotje. En misschien nog belangrijker, we gingen zonder; kinderwagen, luiers,snoetenpoetsers, anti-lekbekers (Welke grapjas heeft die uitgevonden? want negen van de tien keer drijven mijn portomonee, gsm en sleutels in een plasje plakkerige ranja onder in mijn tas) slabbetjes en niet te vergeten klein duimpje zelf. Die was logeren bij opa en oma.
Na een lange dag heerlijk slenteren, shoppen, kijken Én kopen zaten prins en ik samen op een bankje bij te komen, hij met een zak heerlijke huisgemaakte patatten (winnaars van de AD-friettest jawel!) en ik met mijn armen om mijn fonkelnieuwe bakblik. Zucht.. er ging een wereld voor me open, eindeloze mogelijkheden; van echte texasstyle apple-pie tot banoffee, van pumpkinpie tot cheesecakes. En dat allemaal voor het luttele bedrag van € 12,95. Kook- en bakwinkel Oldenhof was werkelijk een paradijsje. Een half uur heb ik gesnuffeld, gekeken en bewonderd. En toen ik net op het punt stond om weer terug te keren naar de 'echte' wereld zijn mijn droomprins; 'waarom koop je niks? neem toch wat leuks mee!' Na nog meer beraad en heen en weer geloop kwam ik weer uit bij het rek vol glimmende metalen bakvormen in werkelijk alle soorten en maten. Om een lang verhaal kort te maken, (o wacht daar is het al te laat voor; sorry) koos ik een geribbelde taartvorm met een losse uitneembare bodem. Want die had ik nog niet...
Na een nacht heerlijk dromen van taarten en recepten kon ik aan de slag gaan in de keuken. Eerst werd het zoete taartdeeg van Jamie Oliver getest, uitslag: heerlijk deeg, maar omdat ik nog niet eerder 'blind had gebakken' was de vorm niet zo mooi als gehoopt. Poging twee was gelukkig perfect, met 2 pakken gedroogde bonen had het deeg aan de zijranden niet meer de mogelijkheid om naar beneden te zakken. Daarna de zelfgemaakte banketbakkersroom met verse vanillepeul. Heerlijk, supermakkelijk dus niets meer aan doen!
Inmiddels was ik de testfase wel voorbij, en was het tijd voor een heuse taart. Een die ik mee kon nemen naar opa en oma als toetje en bedankje voor het oppassen. Na het opdoen van inspiratie heb ik wat recepten en ideeën gecombineerd en kwam de volgende taart tot stand:

Een bodem van zoet deeg




Iedereen kan schilderen met ravensburger, of pure chocolade...

Voor deze heerlijke dikke karamellaag heb ik een blikje gecondenseerde melk 4 uur lang in een pan kokend water gelegd. Resultaat; om je vingers bij af te likken!
Banaantjes er op
Verse banketbakkersroom vermengd met: 
             Vers geklopte slagroom
Nog meer banaantjes, hoezo overdaad schaadt!?
Decoreren met slagroom, stukjes schuim (van de overgebleven eiwitten) en gesuikerde pecannoten.
Nog wat chocolade voor het 'over the top' effect!
Sprookjes bestaan ;) Tielse bananen-roomtaart met karamel en pecannoten.
En ze aten nog lang en gelukkig!

     

3 opmerkingen:

  1. Laat ik nou al héél lang niet meer in sprookjes geloven.....
    Maar ik ben na het lezen van dit leuke,grappige, lekkere, waargebeurde en sprookjesachtige verhaal..... van gedachte veranderd!!!

    Dacht ik vanavond mijn buikje toch aardig rond gegeten te hebben aan m'n Thaise gerecht,(zie post)maar bij het zien van deze heerlijk uitziende Tielse taart loopt mij het water in de mond!!!

    Leuk hé.... dagje saampjes op stap,en zeker wanneer je als keukenprinses in zo'n heerlijke winkel terecht komt en jou prins op het witte paard korte metten maakt met jou ''besluiteloosheid'' en je aanmoedigt om wat naar je gading te kopen.
    Of het is De Koning van Luilekkerland met in zijn achterhoofd de gedachten......mmmm...straks vliegen de lekkere taartjes weer zo in mijn mond naar binnen....dat wordt smullen;-)!!!

    Ziet er heerlijk uit Linda,ik ga het recept opslaan,
    bedankt voor het delen(al had ik eerlijk gezegd liever meegedeeld met stukkie taart;-)

    Fijn weekeind en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jee Lin! Dat ziet er lekker uit!!! Is ie al op???
    Ik hoef zeker niet te vragen of je een leuke vakantie hebt... ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt als een heerlijk uitstapje en die taart ... die ziet er prachtig uit, en als ik zie wat er allemaal in is gegaan, moet het ook heerlijk geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen