zondag 22 januari 2012

'Ontrommelkoekjes'

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn vorige post. En de afgelopen weken is er hier in huis niet veel gebeurd op bakgebied. Ik heb het veel te druk gehad bij mijn nieuwe werkgever. Maar, vanochtend zittend op de bank op een druilerige, grijze zondagmorgen kreeg ik ineens de bakkriebels! Helaas was er zoals gewoonlijk precies niet in huis waar ik zin in had (chocolade... zoete, witte, pure, romige chocolade, zucht...) Dus moest ik mijn wensen enigszins aan passen aan de ingrediënten die er wel waren. Boter, suiker, bakmeel en bloem. Dat kan maar één ding betekenen: Koekjes!
Na het uitpluizen van het bakspullenkastje en de voorraadkast vond ik nog wat dingen die gewone saaie koekjes kunnen omtoveren tot lekkerdere koekjes. Het volgende ging er allemaal in: een restje cranberry's, een restje krenten, havermout, hazelnoten, walnoten, restje amandelschaafsel en de inhoud van een verse vanillepeul. Doordat het halve kastje overhoop lag kon ik het meteen opruimen, oftewel ontrommelen, wat meestal beteken dat ik alles netjes neerzet en de helft ervan weggooi. Dat geeft af en toe een heerlijk opgeruimd gevoel. 

 Voor de variatie heb ik er ook nog een aantal met kaneel en kristalsuiker gemaakt:
 
 
Gisteren vierde mijn zus en zwager hun verjaardag. Omdat ze geen duidelijke cadeauwensen hadden, maar wel binnenkort op vakantie gaan naar Japan wilden ze liever geld ipv cadeau's. Maar omdat zo te geven is zo saai. Daarom besloot ik van marsepein sushi te maken en dat samen met het geld te geven.


Zo, nu lekker onderuit zakken op de bank met een versgebakken koekje! Fijne zondag nog allemaal.







   

1 opmerking:

  1. Zooooooooo die kookie's zien er lekker uit !!!!

    En de sushi was ook prachtig om te zien.
    In Leiden zitten ze er vast wel van te smullen.

    BeantwoordenVerwijderen